Personal tools
You are here: Home / Members / Lars Reinskou / Nyhetsartikler / BLI MEDEIER I EN KATAMARAN I MIDDELHAVET
Navigation
 

BLI MEDEIER I EN KATAMARAN I MIDDELHAVET

Har du lyst til å bli medeier i en norsk katamaran med base i Hellas eller Kroatia og med muligheter til å stikke til Karibien om vinteren? Les videre så kanskje du ender opp med en andel i FREE, en katamaran som...

• Seiler bra.
• Har 4 doble lugarer og 4 toaletter, to med dusj. Det er også mulig for to å sove i salongen.
• Har en salong tilpasset varmt klima slik at taket kan fjernes,
• Er lettere å håndtere enn de tunge katamaranene på samme størrelse.

Hvis du ikke har erfaring med katamaraner, her er noen av fordelene:
• Krenger omtrent ikke.
• Vesentlig mer behagelig under seil enn kjølbåter. Ypperlig for småbarnsfamilier og andre som ikke er hardbarka seilere som elsker livet på skrå.
• Ruller ikke når båten ligger til ankers.
• Seiler bra. Flott på slør, ingen tendenser til rulling og broaching slik som kjølbåter.
• Masse plass innvendig, stor salong mellom skrogene.
• Enorm dekksplass.  
• Lugarer i endene av skrogene gjør at en får mer privatliv.
• Lettmanøvrert, en motor i hvert skrog gjør at båten kan dreie rundt sin egen akse.

Ulempen er at katamaraner tar mer plass enn kjølbåter, men min erfaring er at alle fordelene mer enn oppveier dette.

 Charterbåt i Hellas

Charterbåt i Hellas

Hva koster det?
Hvis mange nok melder seg vil det bli dannet et andelslag med 10 - 12 andeler. Flere, f.eks. et vennepar, kan eie en andel sammen. Hver andel blir på kr. 250 000, dog slik at de som ønsker det kan øke sin andel og derved brukstid. Se mer om dette senere.

Driftskostnadene er stipulert til kr. 100 000 pr. år. Av dette er kr. 65 000 satt av til forsikring og opplag.

Hvor mye kan du bruke båten?

Andeler på kr. 250 000 gir rett til å bruke båten i 2 uker (muligens mer, se senere) basert på en seilsesong på 6 måneder (15. april til 15. oktober, se http://www.sailingissues.com/yachting-guide/sail-greece-season.html).

Leie for en tilsvarende båt varierer alt etter når en skal leie, men gjennomsnittet ligger på ca. 5 000 euro pr. uke (søk på charter catamaran greece price så finner du priser. Jeg har sammenliknet med katamaraner på ca 40 fot).

Gratis båt?

Ved å ta med venner som spytter i kassa, vil du i praksis kunne ha ”gratis” båt. Eksempel hvis andelen lånefinansieres: Rentekostnader for kr. 250 000 (regnet etter 3% effektiv rente på DNBs lånekalkulator) er ca. kr. 570 pr. måned, dvs. kr. 6 840 pr. år. Andel felleskostnader, kr. 8 350 pr år, totalt kr. 15 190 pr. år før en tar hensyn til skattefordelen på lånet. Tar en hensyn til sistnevnte kommer en ut med en årlig netto kostnad på ca. kr. 13 300. Regnestykket bygger på en del forutsetninger, se senere.

Hvis du f.eks. har med 4 venner og de betaler kr. 300 pr. natt hver, vil dette utgjøre kr. 16 800 for 2 uker. Dere får med andre ord billig ferie, ikke minst tatt i betraktning at en tilsvarende charterbåt i snitt vil koste 10 000 euro (tilsvarer kr. 92 896 ifølge DNBs valutakalkulator pr. 3.5.16).

Båten.
Skrog og dekk er som på FRI (se bilder nedenfor), mens overbygget blir annerledes

Krabbefiske ved Tisler        
Krabbefiske ved Tisler

Måneskinn i Bundefjorden

Måneskinn i Bundefjorden

Håøya i April
 
Håøya i april



FRI er 46 fot, går mykt i sjøen, seiler bra og er veldig komfortabel. FRI har stikkjøler, mens FREE får faste kjøler for å være mer robust i tilfelle grunnstøting. Det blir ståhøyde i hele båten. Jeg har ennå ikke tegninger av innredningen, men innredningen vil likne noe på tegningen nedenfor og kan beskrives slik: Begge skrog har samme innredning. Akterut og forut er det gode dobbeltlugarer. Mellom lugarene blir det gang med inngang til to toaletter, hvorav det ene har dusj. Mellom skrogene blir det en salong med pentry i akterkant av salongen.

Skrog, dekk mm. er allerede bygget og befinner seg på Nesodden. Tanken er å transportere det til Riga for å få bygget båten ferdig der. Båten vil få en noe enklere finish enn charterbåter, bl.a. for å spare vekt og kostnader.

Mer informasjon.

Dette er bare en kort presentasjon for å lodde interessen. Hvis mange nok interesserte melder seg, vil det bli utarbeidet detaljert informasjon. Her er noen hovedpunkter:

Båten skal ha base i Hellas eller Kroatia, men hvis eierne godtar det, kan båten seiles til Karibien om vinteren med retur om våren. Det må i tilfelle lages egne bestemmelser om dette i kontrakten.

Båten kan være seilklar sommeren 2017. Andelseierne må seile den til Middelhavet i løpet av sommer/høst.

Byggeprosessen vil bli fulgt opp av undertegnede og en venn, Guy Bøhler. Vi har begge bygget våre egne båter og er aktive i det norske flerskrogmiljøet. Guy er en av Norges mest erfarne flerskrogseilere. Selv har jeg krysset Atlanteren ”feil vei” om vinteren, se http://www.flerskrog.no/turseiling?b_start:int=5

Det vil bli utarbeidet en detaljert kontrakt som sikrer at det blir tatt hensyn til alle andelseiere.

Siden båten ikke er hyllevare, er det ikke mulig å vite hva den endelige sluttprisen blir. Det legges derfor opp til følgende system: Det tas sikte på to typer andeler, kalt A og B. Andel A er på kr. 250 000 og gir rett til å bruke båten i minst 14 dager, muligens mer, avhengig av hva båten kommer til å koste. 10 A-andeler utgjør kr. 2.5 mill.

Andel B vil dekke det båten eventuelt koster mer enn kr. 2.5 mill. Det kan utstedes en eller flere B-andeler. Dersom ingen andre ønsker B-andeler påtar jeg meg ansvaret med å fullfinansiere båten. Når alle utgifter er dekket, fordeles brukstid i forhold til innskutte beløp, dog slik at A-andeler er garantert en minste brukstid på 2 uker.

Regneekskempel hvis båten koster kr. 3 mill:
8 A-andeler på kr. 250 000                    2 000 000
2 B-andeler på kr. 500 000                    1 000 000
Sum                                                       3 000 000

Brukstid: 180 dager. Dette gir 15 bruksdager pr. innskudd på kr. 250 000. Dvs. A-andelene får 15 dager, B-andelene får 30 dager. I praksis vil en måtte runde av til hele uker.

Hvis en bruker tallene over, vil en A-andel dekke måtte dekke 1/12 av de årlige driftsutgiftene. Settes disse til kr. 100 000 blir det kr. 8 333.

Kontakt.
Hvis du er interessert, meld din uforpliktende interesse til r.salve@online.no Ønsker du å snakke med meg på telefonen, så send en sms til 988 66 359 og skriv at det gjelder FREE, så ringer jeg tilbake.

Hvis mange nok melder seg til at vi kan danne et andelslag, vil det bli innkalt til et møte for å diskutere saken.

 Layout Free
Innredningen på FREE blir noe annerledes, bl.a. med 2 lugarer og to toaletter i hvert skrog, og en noe annerledes salong.

Related content
File Medeier_Free
« August 2017 »
August
MoTuWeThFrSaSu
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031