Personal tools
You are here: Home / Members / lucas / news / Færder 2012 - alt endrer seg og alt er likt
Navigation
 

Færder 2012 - alt endrer seg og alt er likt

Vinneren i Færder regatta pleier å skrive en beretning om regattaen. I år er det Avalons tur.
Færder 2012 - alt endrer seg og alt er likt

På benken for et år!

Paul og Bård - mannskapet på AvalonMannskapet om bord Avalon er det samme som det har vært de siste årene: styrman Paul som flyr in fra Nederland for å delta. Eier av en meget vel utstyrt Farrier 33 trimaran, og en god seiler. Matros Bård har vært med så lenge jeg seiler Færder, som er nå 17 år. Han seiler alt for lite, often ikke mer en en regatta og en treningskveld i året, men er en solid og trivelig kår som lager vidunderlig fine bilder. Alle bildene på denne siden er hans. Skipperen har nå hatt Avalon i 14 år, og har vært gjennom mye godt og en del vondt med henne. I fjor seilte vi til IMM i Stockholm, og det gikk uten store problemer. Båten er nå både solid og velutstyrt.

Dessverre har hele mannskapet (og båten) seilt lite i år. Da må det gå på rutine. Deltagerlisten er nok sF22.jpgå forskjellig fra forrige år. Mange kjente navn; UFO, Blaa Resept, Katla, Gaupa og 009 er ikke med. Ny er en haug med turkatamaraner. Ny er også Panta Rei, en Farrier F22 med voldsom vingemast. Heldigvis er det noe igjen av de som altid har vært med: Våghals og Rastløs. Jeg estimerer Marius (Våghals) som den argeste konkurrenten og det var god å høre en uke før regattaen at han ikke hadde heist seilet enda.

I uken før regattaen blir Avalon skubbet under vannlinjen. Hun har overvintret i vannet men mer en litt slim er ikke å finne. På den ene treningskvelden er det lite vind, akkurat som ventet i regattaen. Det er godt å heise, jibbe og ta ned genakeren en del ganger. Det er mange tau det er lett å gå seg vilt i.

I år har vi en egen flerskrogstart, sammen men F18 klassen. Vinden er særdeles lett, så vi plasserer Avalon med hjelp av motor på det vi tror er riktig sted i startfeltet og bruker de siste fem minutter på vei til startlinen. Fem sekunder etter skuddet er vi over. Det er flere som har en bra start, og snart får vi store seil i lo. Vi blir reddet av Kavringen, en steinklump med et stilig smijernsfyr på. Vi faller litt av og gå i le av grunnen, mens våre plageånder må slå. Nå har vi fri vind, og det akter vi å holde!

Vi lykkes med å finne vind, og holder både Våghals og Rastløs bak oss. Trimaranene forsvinner forut, de trives bedre i lite vind en katamarane. Litt fall til le hjelper å holde fasong i seilene og bare et skrog dypt i vannet gjør forskjell. Forbi nesodtangen stopper alt opp. Nå er dette ikke akkurat ukjent i Færdern. spinnaker seiling uten vind.jpgVinden kommer alltid tilbake, men spørsmålet er hvor det kommer først. Vi satser på Gåsøya (nordsiden), Marius går sør. Vinden flakkrer rund, båter rundt oss er på krus mens andre har spinaker full. Men mye og varig er det ikke. Til slutt fyller det fra sør og Marius runder merket ved Slemmestad foran oss. Vi går på kryss mot håøya mens det kommer en vegg med fargede spinnakere bak oss.

Vi går 3-5 knop i 4-6 knop vind, som slett ikke er dårlig for en altfor tung 29 foter som ble tegnet på åttitallet. Men seilene er bra, og vi vet å trimme båten. Faktisk er vindmåleren en viktig instrument for å se om trimmer er riktig: om man vet at båten skal seile 70-80% av vindhastigheten og den gjør ikke det vet du at noe ikke er som det skal. Often skal det ikke mer en noen cm in eller ut på skjøt eller traveler til for at båten skal gå igjen. Vi prøver å trimme hele tiden, mens vi holder øye med strømmen ved å sammenligne GPS retning og fart med det log og kompass forteller oss. Strømvarselet fra yr.no får vi ikke til å stemme i det hele tatt så vi er glad med våre egne instrumenter. Det er ikke mye strøm, men 0,2 knop med eller imot betyr en del når man krysser med 3-4 knop.

Ved Håøya legger jeg meg. Det viser seg å være dumt: vinden løyer og motstrømmen øker. Da må man seile kloss inntil land, men det gjør man ikke med andermanns båt. Rastløs seiler oss forbi og Våghals forsvinner ut av syne. Når jeg står opp kommer vinden tilbake og en frustrert styrmann går til køys. Bård og jeg seiler i behagelig bris rettning Filtvet. Natten er nå på sitt mørkeste og det fleste båtene er redusert til en skygge med rød, hvit eller grønne lys. Waypointet ligger der fra i fjor, så vi vet hvor vi skal. Men når vi nærmer oss, nå igjen i nesten vindstille, ser vi mange grønne lanterner. Det betyr båter som peker nordover. Det stemmer ikke, og det tar noen minutter før jeg skjønner hva som er tilfelle: merket ligger lenger nord enn i fjor, og strømmen går nå mot sør. De grønne båtene må seile tilbake for å runde. Vi sikter 500 m lenger nord, og glir med en halv knop fart i 0,2 knop medstrøm akkurat rund merket!

Solnedgang ved HåøyaPå Breiangen kommer det alltid vind, og snart bruser Avalon med syv knop bidevind mot Jeløya. Mens matrosen styrer ser jeg på været. Vi er nær kjernen til et lavtrykk, så det er ikke trivielt hva den raskeste ruten til Tristein er. Yr.no forteller at mens vi seiler i vind fra sydøst man har sør ved Fuglehuk og sørvest ved Færder. Jeg bestemmer meg for å stå høyt på bakbordhals og bøye av mot sørvest når vi kommer lenger sør. Vinden er nå en fin 8-11 knop og båt og mannskap har det bra.

Bård legger seg og jeg nyter stillheten om bord og de røde og grønne lanternene på sjøen rundom meg. Under hver fargekladd finnes en båt, et mannskap og en skipper som pussler hva som er lurt å gjøre nå. akkurat som de er bare en farvekladd nattehimmelen for oss er vi bare en lysglimt for dem. Hver for oss men likevel sammen i regattaen. Når det blir vanskelig å konsentrere seg blir det tid for styrmannen igjen. Det lysner nå, vinden er i sør og Avalon er ved Slagentangen. Ren kryss nedover. Jeg sover enogenhalv time og blir vekket når vi nærmer oss Bolærne. Spørsmålet er gjennom eller rundt. Vinden er fremdeles 8-12 knop og vi tror vi mister mer på grunn av mind vindre og flere slag når vi går gjennom en større bølger imot som vi kommer til å ha utenfor.

Styrmannen har gjort det bra mens jeg sov, jeg ser på sporlinjen på plottet at han har truffet vindskift riktig. Vinkel mellom halser på 80-90 grader er bra. Her henter vi mye igjen. Vinden øker menholder seg i sør men vi runder Fuglehuk. Hollenderbåen er like i nærheten. Mange båter runder,setter spinaker og begynner det siste legger mot Asgårdstrand her. Vi har ca. 12 nautiske igjen. Bølgende er plagsomt, Avalon pitcher og mister mye fart så vi går vestover for å få litt le av holmene her. Kartplotter gjør navigasjonen enkelt, men man må følge med.

Ved Færder fyr - nesten rund TristeinNår vi nærmer oss Færder fyr blåser det 13-18 knop. Som oftest er det ganske humpete her, og i forfjør mistet vi er rorblad akkurat her. Vi burde ta et rev, men det er bare en 20 minutter igjen før vi runder Tristein. Med litt mer tvist i storseil og fokk går det også. Til slutt runder Avalon Tristein. Vi tar tid for å få litt ro i båten før vi heiser genakeren. Før fordekkmannen (jeg) er helt klar åpner vinden genakeren. Strømpen går opp av seg selv, og tar både opp og nedhal med seg. Den blir hengende med tre meter av genakeren i strømmen. Hva nå? Mens Bård henter båtshaken prøver Paul å falle av på lenas for å genakeren bak storseilet. Det funker! Strømmen detter nok ned at jeg får tak i tauet.

Nå blir det morsomt! Resultaservice forteller oss per SMS at vi ligger på første plass. Avalon seiler med 9-10 knop nordover og vinden er ventet til å øke litt til. Om vi ikke roter det til nå er seieren vår. Ved Hollenderbåen har vinden økt til 16-20 knop. Her møter vi mange kjølbåter som har rundet der. Det er ikke altid en fornøyelse: slitne og dermed trege rormenn klarer ofte ikke å forhindre at båten broacher. En gjør det rett forann oss, men heldigvis får vi ingen inn fra siden. Vi prøver å holde lit avstand hvor vi kan. Vi fosser fram, 10-12 knop nå.

full fart under gennaker.jpgLite le fra oljeterminalen. I nærheten blåser en spF18 i fart.jpginnaker i filler. På Avalon holder alt. Det blir trangt rund merket ved Åsgardstrand. Alle må jibbe, og foran oss ser vi mange som ikke klarer det pent. Vi bestemmer oss for å dra ned strømpen, jibbe med bare storseil oppe, ta litt høyde for å få fri vind og sette genakeren igjen. Dermed har vi også mulighet å manøvrere unna om noen broacher i nærheten. Det funker, og i fri vind seiler vi de siste nautiske mot mål. F18 gjengen kommer i mål samtidig, så det er ordentlig oppvisning om hvor avslappet og fort man seiler med gennaker på 2 skrog.

Hovmod kommer før fallet, sies det. Etter skryteseilingen etter målgang viklet spinnakeren seg grundig rund forstaget da vi skulle ta den ned. Med en del plunder får vi hele greie hel ned og gjennom luken. Da er det godt å komme i havn. Det var ikke mange i vår klassen der. Komfortkatamarane hadde ikke kommet forbi Filtvet og noen andre hadde brytt, enter på grunn av skade eller fordi man var redd for å få det. Det ble første plass til Avalon, til lettere irritasjon av fruen som nå får Loyd pokalen et år i stuen. Været var perfekt for oss, med kryss i lite vind, noe venting i vindstille som favorisere båter med lav rating, og tiltakende vind i ryggen etter at de raske båter er i mål. Men det er Færder regatta. Resultatlisten finner man på www.kns.no.

Lucas Hofman

ps. alle bildene som Bård tok kan du finne her

« February 2019 »
February
MoTuWeThFrSaSu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728
Upcoming Events
Årsmøte Mar 07, 2019 07:00 PM - 09:00 PM
IMM 2019 Jul 25, 2019 - Jul 28, 2019 — Karlskrona Sweden
Previous events…
Upcoming events…