Personal tools
You are here: Home / Hvorfor Flerskrog / HVA KOSTER DET ?

HVA KOSTER DET ?

Filed under:
Et av de første spørsmål som blir stilt når det gjelder flerskrogsbåter er gjerne hva det koster. Det lar seg ikke besvare kort og knapt for her er variasjonsbredden minst like stor som båtvariasjonene. Men allikevel…

Anskaffelse

Trampolinebåter

Dette er båter som generelt er sportslige og motvirker gubbepreg hos skipperen. Disse båtene egner seg til å dra opp på en strand, og lar seg transportere på biltaket eller på en henger.

Vi har i Norge en aktiv Hobie-Cat Klubb, som har bidratt sterkt til utbredelsen av disse båtene. Her er kontakten med det våte element fremragende og fartspotensialet bra. Det eksisterer også en lang rekke andre konstruksjoner, noen bygget for regattaformål og andre mer velegnet for en koselig/trygg seiling på fjorden med mor, far og de håpefulle små.

Prisene varierer fra ca kr 20.000,- for en brukbar, godt brukt båt og opp til ca 70.000,- / 80.000,- for en skinnende ny. Høyere prisklasser er også tilgjengelig.

Turbåter

Dette er en meget sammensatt gruppe og grensen mellom turbåter og racer konstruksjoner er høyst flytende. Som hovedregel har eieren en bredere oppfatning av "racer klassen" enn det eiere av mulig raskere båter har. Minimumsravet til turbåter er at det finnes minst en køye ombord og at det lar seg koke kaffe mens man seiler. Enkelte av disse er utmerket egnet til transport på en biltilhenger. Dette gjelder spesielt trimaraner som er mindre enn ca 28 fot (under 9 meter). De fleste turbåtene lar seg imidlertid ikke transportere på land hverken av bil eller tog, men må løftes på land med en stor kran.

Det er i Norge en god del turbåter mange av disse er både meget sjødyktige og raske. Størrelsen på disse strekker seg idag mellom 20 fot (ca 6 m)og opptil ca 50 fot (17 m). Det er også stadig tilbud på større båter, opptil 120 fot, men disse har vi ikke her til lands når vi ser bort fra et stadig økende antall ekspressferger. Det er stor variasjon i båtenes standard, fasiliteter, komfort og utrustning m h t seil, rigg, motor, instrumentering etc. Det foregår fortiden utvikling og produksjon av en rekke norske båter i denne kategori. Det er ellers en stor produksjon av slike båter i bl a Frankrike, England, Amerika og Australia. Bruktbåtmarkedet i Norge er gjennomgående noe lavere priset enn det vi finner i resten av Europa.

Prisene vil variere sterkt helt avhengig av båtens størrelse, egenskaper, tilstand, alder og utrustning. Prisvariasjonen ligger i hovedtrekk mellom ca kr 60.000,- og 1.500.000,-. Går man til utlandet finner man at den øvre grense trygt kan multipliseres med 10.

Racer klassen

Vi holder oss til seildrevne båter så racerbåter som f.eks. Gjelsten & Røkke morer seg med faller utenfor. Kravet til klassen er høy hastighet, høy ubekvemfaktor og ingen mulighet til koking av kaffe underveis. I dagens Norge er det først og fremst formel 28 båter og de som er i nærheten av disse som faller innenfor begrepet.

Disse båtene lar seg frakte på mer eller mindre snedig konstruerte tilhengere.

Prisene varierer fra ca kr 100.000,- til ca 300.000,-, også for disse båtene er høyere prisklasser tilgjengelig.

Vedlikehold

Omfanget av hva som ansees for normalt og nødvendig vedlikehold varierer ganske sterkt fra båteier til båteier. Det finnes knapt en øvre grense for hva det kan omfatte, for enkelte har lagt seg på filosofien at her kan all tilgjengelig tid brukes og alle midler som kan avses (+ ca 50%). Minimum innsats kan være rengjøring og et lag med bunnstoff. Klubbrekorden er ankomst til opplagsplassen første gang ca 1 time før sjøsetting, hvilket gir rimelig god tid til å ta av presenningen.

I vedlikeholdet inngår også eventuelle reparasjoner/fornyelser. Igjen et område som fullt og helt avhenger av båtens tilstand og eierens vurdering. På nødvendig listen kommer gjerne reparasjon/utskifting av eventuelt brukket kjøl, mast, ror, rorkult, bom, kryssholt etc. På feinschmecker listen kommer opplagt nye elektroniske nødvendigheter som logg, GPS, vindmåler, båtcomputer, autopilot for ikke å snakke om kjøle/fryseanlegg, solcellepaneler, varmluftssystem osv. På forn(ø)yelses listen kommer slike ting som utskifting av mast og bommer i aluminium til tidsriktige i karbonfiber & Epoxy. Seilgarderoben og motor må også med på sjekklisten.

Kostnadene til vedlikehold/fornyelser vil jeg klokelig avstå fra å beregne.

Bruk og oppbevaring

Den eneste delen av seiling som er ganske gratis er selve seilingen. Uten annet enn sjø og vind er taksameteret slått av. Straks vi nærmer oss land endrer dette seg. I Svenske uthavner kan man bli møtt av havnpengeoppkrevingsmyndigheten før man er fortøyd. Havnepenger i gjestehavner er forøvrig et spennende område som i stor grad utfordrer forhandlingsevnen til skipperen. Endel havner ønsker dobbelt betaling (eller mer) av flerskrogsbåter, men da våre båter ofte kan benytte deler av havnen som er for grunn for andre lar kravet seg ofte prute ned til halvparten eller mindre. Ligg unna Båhuslän i juli da er det overfylt i alle havner og lite prutningsmonn. I våre hjemmehavner er utfordringen den samme, i bryggeanlegg betales det gjerne etter bredden så det kan bli kostbart. De som får seg bøyeplass slipper enklere, en bøye er en bøye. De som ligger på stranden må komme til enighet med strandeieren.

Vinteropplaget gir også utfordringer. På en opplagsplass kan bredden til en flerskrogsbåt medføre at annen teknisk løsning enn slippens vanlige må anvendes. Enkelte båtforeninger/slippeiere har en intens motvilje mot å gjøre ting annerledes enn de er vant med og de er bare lykkelige om de slipper å se flerskrogsbåter. Etterhvert har mange båtforeninger bearbeidet sine traumer og mange av dem klarer å ta opp våre båter. Leie av mobilkran har mange steder vist seg både enkelt og rimelig. Når båten er på land må det betales for opplagsplassen. Dette er rimelig enkelt da de fleste opplagsplasser tar betalt etter det areal båten opptar. Her kan en flerskrogsbåt fort komme opp i det dobbelte av en tilsvarende kjølbåt, dette aspektet har nok hjulpet endel båtslipper til en mer positiv holdning til våre båter. Vinteropplag på sjøen kan være enklere, mange steder har da en flatere prising pr båt og all oppsetting- og utsettingsunderholdning bortfaller. Båter med kjølkasse må gjøre spesielle tiltak for å unngå at den sprenges av frost.

Kostnader

Bøyeplass: * Avgift pr år: kr 0.- til ca 1000,- ·

Engangskostnad: Bøye, moring og moringstau: Avhenger sterkt av båtstørrelse og havnens beskaffenhet ca kr 500,- til 5000,-

Bryggeplass: Avhenger sterkt av båtstørrelse og prisnivå i den aktuelle havn. Endel havner krever et innskuddsbeløp som man får tilbake når plassen sies opp, dette kan variere fra kr 4000,- til kr 30.000,-. Årlig avgift varierer etter de samme parametre og kan i praksis variere mellom ca kr 2000,- til 10.000,-

Vinteropplag: Igjen kommer størrelsen på båten og opplagsplassens prispolitikk som styrende parametre. Oppsett/utsett: fra ca kr 400,- til 4000,- (for hver vei) Opplagsplassleie: fra ca kr 10,- til 50,. Pr kvm. Vinterplass på sjøen: Dette sparer både operasjoner og kostnader, kostnader til evt innlagt strøm må med. Kostnad fra ca kr 1000,- til 5000,-.

Gjestehavnsplasser: Dette er et marked i kreativ utvikling. Når vi ligger i et havneanlegg er det nå blitt halt normalt å bli avkrevd avgift, mange steder oppkreves også avgifter i uthavner og benevnes gjerne miljøavgift da det skal dekke søppelhenting, toaletter etc. Mange havner deler båtene i store eller små, med grense på 8, 10 eller 12 meters lengde og ofte med et overdådig flerskrogspåslag (dobbelt avgift). Noen havner er fortsatt gratis, men en typisk døgnpris ligger idag gjerne mellom kr 50,- og kr 250,-. Dette gjelder sydskandinaviske og nordeuropeiske havner, klubbrekorden er satt på Sardinia, der havnebetjenten ønsket kr 1400,- for en natt i havn.

Konklusjon

Det er som det fremgår av det ovenstående ikke mulig å si noe meningsfylt om hva det koster å anskaffe, drifte og vedlikeholde den båten du drømmer om. Når drømmen begynner å materialisere seg kan det derfor være fornuftig å undersøke lokalt hva du må regne med å betale. Mentalt sett kommer du best fra det ved å anse båten som en flytende sparebøsse som kan ta imot alle innskudd. Uttak gjøres fortløpende mens du seiler.

« January 2019 »
January
MoTuWeThFrSaSu
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Upcoming Events
IMM 2019 Jul 25, 2019 - Jul 28, 2019 — Karlskrona Sweden
Previous events…
Upcoming events…