Personal tools
You are here: Home / Hvorfor Flerskrog / Oversikt / Del 7 - Manøvrerbarhet

Del 7 - Manøvrerbarhet

Del 7 - Manøvrerbarhet

1 påhengsmotor mellom skrogene

De fleste flerskrogsbåter har en av følgende motor alternativer: 1 motor på hvert skrog, en motor i senter som er dreibar eller en motor i senter som er fast. Mindre båter benytter stort sett påhengsmotorer, mens noen større båter har innenbords diesel eller bensinmotorer. Med to motorer, en i hvert skrog, blir manøvrerbarheten meget god, med litt øvelse kan man dreie båten 360 grader med ubetydelig bevegelse forover eller akterover. Med en fastmontert motor, må man ha fart i båten for å svinge. Som nevnt tidligere, kan man trekke opp kjølene og gå inn på steder hvor få andre båter kan følge etter. I den forbindelse må man være oppmerksom på at en lett båt, med stort vindfang og med kjølene oppe, blåser sidelengs som en kork.

Ulemper i forhold til kjølbåter:Etter mitt syn bare to. Den kan ikke presse seg inn i den lille glipen som oppstår etter en båt som forlater en full havn (f eks i Marstrand , hvor båtene ligger tett med baugen mot kaien), videre blir havneleie basert på bredde dyrere. Blant annet derfor, ligger mange flerskrogsbåter i bøye.

« February 2019 »
February
MoTuWeThFrSaSu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728
Upcoming Events
Årsmøte Mar 07, 2019 07:00 PM - 09:00 PM
IMM 2019 Jul 25, 2019 - Jul 28, 2019 — Karlskrona Sweden
Previous events…
Upcoming events…