De fleste flerskrogsbåter har en av følgende motor alternativer: 1 motor på hvert skrog, en motor i senter som er dreibar eller en motor i senter som er fast. Mindre båter benytter stort sett påhengsmotorer, mens noen større båter har innenbords diesel eller bensinmotorer. Med to motorer, en i hvert skrog, blir manøvrerbarheten meget god, med litt øvelse kan man dreie båten 360 grader med ubetydelig bevegelse forover eller akterover. Med en fastmontert motor, må man ha fart i båten for å svinge. Som nevnt tidligere, kan man trekke opp kjølene og gå inn på steder hvor få andre båter kan følge etter. I den forbindelse må man være oppmerksom på at en lett båt, med stort vindfang og med kjølene oppe, blåser sidelengs som en kork.

Ulemper i forhold til kjølbåter:Etter mitt syn bare to. Den kan ikke presse seg inn i den lille glipen som oppstår etter en båt som forlater en full havn (f eks i Marstrand , hvor båtene ligger tett med baugen mot kaien), videre blir havneleie basert på bredde dyrere. Blant annet derfor, ligger mange flerskrogsbåter i bøye.